ECTS
5Undervisningsform
ForelæsningEksamensform
Skriftlig Tilsynsprøve(Assign)Undervisningssprog
DanskNiveau
DiplomSted
Aarhus
Kursusindhold
Formålet med kurset er at give en introduktion til fagområdet HRM og dets betydning for organisationer og mennesker.
Gennem kurset sættes den studerende i stand til at identificere, analysere og vurdere konkrete HR-problemstillinger i forskellige kontekster. Den studerende skal således opnå kendskab til relevante teorier og modellers muligheder og begrænsninger i relation til praktiske HR-problemstillinger.
Med kurset opnås:
- Indsigt i eksisterende forskning på HRM-området, så du på et kvalificeret grundlag kan afgøre, hvordan HR-arbejdet lykkes til gavn for organisationer og individer.
- Indblik i strategiske perspektiver på HRM, herunder hvilken rolle HR-ledere og linjeledere spiller for implementeringen af HRM.
- Viden om traditionelle HR-praksisser som rekruttering, fastholdelse, performance management, og medarbejderudvikling.
- Faglige diskussioner med udgangspunkt i praktiske problemstillinger med andre HD-studerende, herunder inspiration til, hvordan HR-arbejdet kan gribes an i egen organisation.
Som grundlag for udvikling af de studerendes kvalifikationer og kompetencer indgår bl.a. følgende områder:
- HR som en strategisk konkurrenceparameter
- HR-leders rolle
- Rekruttering og udvælgelse
- Medarbejderomsætning og fastholdelse
- Performance management
- Medarbejder- og lederudvikling
- Psykisk arbejdsmiljø, jobdesign, trivsel, stress og sygefravær
Kvalifikationsbeskrivelse
Kvalifikationsbeskrivelse
Kurset fokuserer på læren om HR i et dansk såvel som internationalt perspektiv. Baseret på forskning samt eksempler fra praksis introduceres fagområdet HR i strategisk og operationelt perspektiv, hvilket bibringer de studerende følgende kvalifikationer:
LÆRINGSMÅL - VIDEN
De studerende skal opnå viden om kursets centrale begreber, teorier og modeller, herunder teoriernes og modellernes forudsætninger og anvendelse i forhold til HR i et dansk såvel som internationalt perspektiv.
LÆRINGSMÅL - FÆRDIGHEDER
De studerende skal selvstændigt kunne analysere og diskutere en problemstilling relateret til HRM og inddrage de relevante teorier og modeller ved løsning af problemstillingen. Problemstillingen kan være af praktisk karakter, f.eks. i form af virksomhedseksempler, eller den kan være af mere teoretisk karakter. Det er et selvstændigt mål, at de studerende bliver i stand til at analysere og reflektere over de fundne løsninger og, resultater, således at de kan vurdere løsningernes styrker og begrænsninger.
LÆRINGSMÅL - KOMPETENCER
De studerende vil opnå kompetencer til selvstændigt, ud fra de i kurset gennemgåede teorier, metoder og modeller, at kunne analysere og udarbejde løsninger for en konkret virksomhed. Dette kan bestå i ændringer af nuværende løsninger inden for HRM-området eller implementering af nye løsninger.
- ECTS
- 5
- Niveau
- Diplom
- Semester
HD 2. del, 2. semester på HD(B), valgfag.
- Undervisningssprog
- Dansk
- Timer - uge - periode
- 28 lektioner fordelt med 4 lektioner i 7 uger.
- Kursustype
- Ordinær
- Primær uddannelse
- Den erhvervsøkonomiske diplomuddannelse (HD), 2. del
- Institut
- Institut for Virksomhedsledelse
- Fakultet
- Aarhus BSS
- Sted
- Aarhus
- Stads UVA-kode
Undervisning
- Undervisningsform
- Forelæsning
- Underviser
- Ann-Kristina Løkke Møller
- Kursusansvarlig
- Ann-Kristina Løkke Møller, aklm@mgmt.au.dk
Kommentar til undervisningsform
Undervisningen vil være en kombination af forelæsninger, gruppearbejde, case-diskussioner, onlineaktiviteter samt dialogundervisning med inddragelse af deltagernes egne erfaringer og problemstillinger i relation til pensum.
I eksamenssituationen vil den studerende blive testet i at anvende kursets begreber, teorier og modeller på en ukendt case.
Litteratur
Eksamen
- Eksamensform
- Skriftlig Tilsynsprøve(Assign)
- Censurform
- ingen censur
- Bedømmelse
- 7-trinsskala
- Hjælpemidler
- Alle
- Varighed
- 4 time(r)
Bemærkninger
Skriftlig tilsynsprøve med aflevering i WISEflow. Brug af overvågningsprogrammet Device Monitor er påkrævet.
- Brug af internet er tilladt.
- Egen PC påkrævet.
- Brug af overvågningsprogrammet Device Monitor er påkrævet.
Eksamensspørgsmålene vil være på dansk, men eksamensmaterialet (case) kan være på engelsk.
Reeksamen: Samme eksamensform som ved den ordinære eksamen.